Winkelwagen


Uw mandje is momenteel leeg.

 
Oplossingen
Bij Geluid:

1. ‘Zachter aan de Bron’ is het beste. Bij muziekinstrumenten kan dat door een demper of een ‘silent instrument’ te gebruiken.

2. Doseren: Als je weet hoe hoog de geluidsbelasting van je activiteit is, kun je zelf bepalen en doseren hoe lang je maximaal aan dit geluid blootgesteld wilt worden. Doseren kan ook door akoestiek aan te pakken met absorberend materiaal.

3. Gehoorbescherming gebruik je pas als ‘Zachter’ en ‘Doseren’ niet lukt. En dat is vaker dan je denkt.
Gebruik goede beschermers, die een ‘vlakke demping’ hebben, dwz. dat alle frequenties ongeveer evenveel gedempt worden. Otoplastieken met de 'muzikanten' filters en de ZEM hebben dat.

Bij Gehoorverlies:
Heb je al gehoorverlies dan kunnen gehoorapparaten de kwaliteit van ‘goed horen’ benaderen.
Bij bepaalde schade aan het trommelvlies of de gehoorbeentjes kun je baat hebben bij een operatie. Bij specifieke vormen van slechthorendheid en doofheid kan een implantaat in het slakkenhuis (Cochlear Implantaat), of een gehoorapparaat die gebruik maakt van beengeleiding achter het oor, helpen om weer redelijk goed te horen.

Neurologische gehoorproblemen:
Aandoeningen zoals oorsuizen en overgevoeligheid zijn meestal niet te verhelpen. Er zijn tijdelijke en lichte vormen van tinnitus en hyperacusis - bijvoorbeeld veroorzaakt door een (geluids-) trauma, phonofobia of medicatie - waarbij een passende therapie kan helpen om verlichting of verdwijning van de klachten te bewerkstelligen. Voorzichtigheid is geboden bij het kiezen van een therapie. Wondermiddelen bestaan niet en niet altijd verdwijnen de klachten. Voor zo'n 50% van de gevallen is verlichting zeker mogelijk.
Bij permanente vormen van tinnitus en hyperacusis is de beste remedie om er goed mee leren om te gaan. Voor de hardnekkige gevallen zijn aanpassingen in privé en werk noodzakelijk en vereist het goed omgaan met de situatie veel discipline. Denk bij een aanpak van de klachten bijvoorbeeld aan: psychologische begeleiding, stressreductie, fysio, massage, yoga en meditatie.
• Acceptatie en loslaten - hoe moeilijk dit ook is - vermindert stress en brengt de meeste verlichting.
• Niet focussen, niet emotioneel interpreteren en afleiding staan centraal om bijvoorbeeld het oorsuizen en overgevoeligheid op de achtergrond te houden.
• Stilte vermijden, door bijvoorbeeld zachte achtergrondgeluiden te gebruiken.

Stress Reduceren:
Met fitness en fysiotherapie, gericht op goede houding en soepel bewegen, kan veel lichamelijke stress worden voorkomen. Yoga, Pilatus en Gyrokinesis® (nieuw! voorbeeld link) geven (veer-) kracht en souplesse, brengen de aandacht in het lichaam en zijn een goede remedie tegen stress.
Het aanpakken van psychische stress is geen makkelijke klus. Psychologische begeleiding en cognitieve therapie blijken goed te helpen. Mindfulness meditatie, veel gebruikt bij chronische aandoeningen, kan uitkomst bieden om het roer om te gooien en in rustiger vaarwater te komen. Zie met name de boeken en CD's van Jon Kabat-Zinn (initiator) en Kristin Neff of andere boeken over mindfulness die hiervan een afspiegeling zijn.
Lopen in de natuur is goed voor lichaam en geest en vaak een betere remedie tegen depressie dan medicatie.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijken de volgende aanpak te werken voor stressreductie, ook gerelateerd met tinnitus en hyperacusis:
Cognitieve psychotherapie
Mindfulness training
Compassie training
(mindfulness training vereist)

Noot ! ! : bij een intake voor mindfulness training hoort een afweging of niet eerst psychotherapie gewenst is, in geval dat de psychische druk te hoog is om oog in oog te kunnen gaan staan met te zware en complexe problematiek.
Mensen verschillen: waar de een bij het lezen van een boek de deur naar inzicht en praktisch handelen opengaat, kan bij een enkeling zonder goede intake een mindfulness training meer stress geven.
De kwaliteit van trainers is belangrijk. Voorkeur verdient een plak waar ook psychotherapie wordt gegeven. Er wordt al gewaarschuwd voor te alternatieve benadering en gebruik van mind
Als weerstand tegen klachten groot is, als angst en zoeken naar een oplossing te centraal staan, terwijl een oplossing niet makkelijk of onmogelijk is en zeker... als er meer aan de hand is dan gehoorproblemen alleen... Dan is psychotherapie een belangrijke en noodzakelijke eerste stap..
Daarna kan mindfulness en compassie helpen optimaal om te gaan met de klachten, en de waarde van het leven te herontdekken.

Boeken - vanuit ACT (Acceptance and Commitment Therapy, cognitieve therapie met mindfulness insteken) - mindfulness en compassie zijn aan te raden om los te komen van de vereenzelviging met de klachten en beperkingen:
- Pijn zonder strijd - Jaap Spaans
- Uit het hoofd, in het leven - Steven Hayes (ACT)
- Mindfulness en bevrijding van depressie - Mark Williams
- Compassievol Leven - Erik van den brink
- Zelf-Compassie - Kristen Neff  wat is zelf-compassie Websites USA - NL

Lezen & Weten is waardevol
Doen is vaak een grote uitdaging
Zelfzorg vanuit Liefdevolle Vriendelijkheid helpt
Hulp Vragen ook...


Ik wens je veel wijsheid & souplesse


 

ONGEHOORD

Voorlichtingsfilm over Hyperacusis
"Als gewone geluiden PIJN doen"
Lees verder...
 
Gehoorschade bij jongeren: 1 op 4
Zoveelste Onderzoek...
Lees verder...
 
Lespakket Ongehoord HARD
Lespakket Onderwijs
Lees verder...
 
Steun de Film Ongehoord HARD
Ontvang DVD - maak kans op gratis gehoorbeschermer
Lees verder...
 
Ruis & Muziek
drie nieuwe CD's
Lees verder...
 
All rights reserved Oorbewust - © 2008 - 2013